In the autumn the students will study Algebra, Coordinates and Geometry.
The first assesment for Algebra will be on week 39.
- tolkar och skriver språkliga uttryck med symbolert.ex. två mindre än x skrivs x − 2, dubbelt så mycketsom x skrivs 2 · x, 2 x
- konstruerar egna mönster i talföljer och geometriskamönster
- beskriver mönster i talföljder och geometriskamönster generellt med ord, bild eller symboler
- beräknar värdet av ett enkelt uttryck t.ex. värdet ava + 7 då a = 6 eller a = 9
- beskriver enkla uttryck t.ex. omkretsen av en kvadratmed sidan x t.ex. x + x + x + x ; 4 ∙ x ; 4 x
- använder olika informella metoder för att lösa enklaekvationer t.ex. ”övertäckning”
- redovisar sina tankar om obekanta tal, mönsteri talföljder och geometriska mönster, algebraiska
- uttryck och ekvationer med olika uttrycksformert.ex. med bilder, ord eller matematiska symboler ochväxlar mellan dessa
- ställer frågor, framför och bemöter matematiskaresonemang i Algebra
Gammalt från vt16 och bakåt
Goals for Chemistry (Kemiförsök)
Kemiförsök -
pedagogisk planering
Syfte från Lgr11
Genom undervisningen i ämnet kemi ska eleverna
sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
- använda kunskaper i kemi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör energi, miljö, hälsa och samhälle,
- genomföra systematiska undersökningar i kemi,
- använda kemins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara kemiska samband i samhället, naturen och inuti människa
Centralt innehåll i
årskurs 4–6
Temat fokuserar på följande moment i kursplanerna:
Kemin i naturen
Indelningen av ämnen
och material utifrån egenskaperna utseende, ledningsförmåga, löslighet,
brännbarhet, surt eller basiskt. Fotosyntes, förbränning och några andra
grundläggande kemiska reaktioner.
Kemin i vardagen och samhället
Vanliga kemikalier i hemmet och samhället. Deras användning
och påverkan på hälsan och miljön samt hur de är märkta och bör hanteras.
Kemin och
världsbilden
Några historiska och nutida upptäckter inom kemiområdet och
deras betydelse för människans levnadsvillkor
Syn på världen. Äldre
tiders beskrivningar av materiens uppbyggnad. Kemins förändring från magi och
mystik till modern vetenskap.
Olika kulturers beskrivningar och förklaringar av naturen i
skönlitteratur, myter och konst och äldre tiders naturvetenskap.
Kemins metoder och
arbetssätt
Enkla systematiska undersökningar.
Planering, utförande
och utvärdering.
Några metoder för att dela upp lösningar och blandningar i
deras olika beståndsdelar. Dokumentation av enkla undersökningar med tabeller,
bilder och enkla skriftliga rapporter. Tolkning och granskning av information
med koppling till kemi, till exempel i faktatexter och tidningsartiklar.
Tolkade och
konkretiserade mål
Du ska kunna observera, känna igen och beskriva egenskaperna
utseende, ledningsförmåga, löslighet, brännbarhet, surt eller basiskt hos fem
fasta ämnen.
kunna söka orsak och
beskriva verkan och använda enkla försöksinstrument
kunna planera,
genomföra och dra slutsatser av experiment samt redovisa dina resultat. använda
dina kunskaper i diskussioner kring hur olika kemiska ämnen används i samhället
och vår omvärld
använda dina
kunskaper i diskussioner säkerhet och hänsyn till miljön i hanteringen av
kemiska ämnen ge exempel på hur och till vad vi använder kemiska ämnen i hemmet
Goals for Physics
Teaching in physics should essentially give pupils the opportunities to develop
their ability to:
• use knowledge of physics to examine information, communicate and
take a view on questions concerning energy, technology, the environment
and society,
• carry out systematic studies in physics, and
• use concepts of physics, its models and theories to describe and explain
physics relationships in nature and society.
Core Content
The planets of the solar system and their motion in relation to each other.
How day, night, months, years and seasons can be explained.
• Man in space and the use of satellites.
Solsystemets himlakroppar och deras rörelser i förhållande till varandra. Hur dag, natt, månader, år och årstider kan förklaras.
Materials and substances in our surroundings
• • Various forms of water: solids, liquids and gases.
Transition between the
forms: evaporation, boiling, condensation, melting and solidification.