fredag 13 maj 2016

Week 19 and 20

The children have had the privilege of class parents coming to talk to them about their class trip.
The Mathematics test results were great with over a third of the children getting everything right and a majority getting very high points. The test on Sound was challenging but I have hard working students. We planned to study about toxic substances to our bodies or reproduction for Natural Sciences. The children continue to work hard now mostly independently while I concert effort to a small group requiring more scaffolding into certainty with Mathematics. The ones who have gone the extra mile will continue to advance. The children were a team during the Johannes OS and they made the total effort required for our class. Many of the  students are very talented in sports.  I am proud of my students.

I dag fredag har vi haft författarbesök av Kerstin Gavander, författare till boken Fröken Europa som vi läste högt under arbetet med Europa på geografilektionerna. Hon berättade otroligt intressant om skrivarprocessen. Många frågor fick svar!

Vi har även jobbat med stavning och språk genom att gå igenom stavningsregler och lära oss nya ord med hjälp av att köra en Kahoot (digital quiz) med svåra ord som adekvat, protes, grunna, och illegal. För några veckor sedan kom forskarrapporter om att elever har allt sämre ordförståelse, bland annat sjunker resultaten i ordförståelse när de gör högskoleprovet. En av orsakerna tros vara att de läser mindre analogt- och fler korta digitala texter. Detta är anledningen till att vi har ”Veckans svåra ord” som vårprojekt. Fråga gärna era barn om dessa ord!

Vidare har vi fortsatt med arbetsområdet om media & källkritik där vi har repeterat, diskuterat och förberett oss inför bedömningstillfället måndag vecka 21. Eleverna kan även förbereda sig hemma genom att se UR serien ”Är det sant?” http://urskola.se/Produkter/177414-Ar-det-sant-Kallkritik, avsnitt som vi även tittat på i skolan.
Se även tidigare utskickad LPP (planering) för att se vilka nyckelord som är viktiga inför bedömningstillfället.

Läsläxa i läsutmaningen, minst 3 gånger 15 minuter (fyll i  läsprotokoll)
SO: Tre elever/vecka har i läxa att välja en nyhet att ta med till skolan och presentera kort för klassen. Nästa veckas nyhetsbevakare är Sam, Anna & Olivia .

Kindest Regards


Agnes Hallmin and Jacqueline Zettergren